Dieta

Dlaczego chcesz schudnąć? Czy diety niskotłuszczowe są zdrowe?

diety niskotłuszczowe
Dodane przez Redakcja

Wiele osób marzy, by mieć szczupłą sylwetkę. Stosują w tym celu ćwiczenia, diety niskotłuszczowe, zmieniają swój styl życia, zaczynają zażywać różne spalacze tłuszczu. Jeżeli wykonują to z głową, wszystko jest ok. Gorzej, gdy pojawi się obsesja gubienia kilogramów, a od posiadania talii osy uzależniona jest ich samoocena.

Dlaczego chcesz schudnąć?

Nie jest dziwnym, że pragniesz uzyskać szczuplejszą sylwetkę. Możesz chcieć schudnąć, by przypodobać się partnerowi, albo by inni zwrócili na Ciebie uwagę lub dlatego, że wierzysz, iż wtedy będziesz wyglądać naprawdę dobrze. Dlaczego chcesz mieć zgrabną/szczupłą sylwetkę? Dlaczego chcesz się pozbyć nadmiaru kilogramów?

Przykłady:

  • By podobać się sobie, czuć się atrakcyjną osobą.
  • Dla zdrowia.
  • Dla zyskania większej energii i siły.
  • By być atrakcyjną osobą dla partnera.

Dlaczego tak trudno stać się osobą szczupłą?

Jesteśmy już bardzo blisko rozwiązania zagadki odpowiadającej na poniższe pytania:

  • Dlaczego osobom, które są grube, tak trudno przychodzi schudnięcie?
  • Dlaczego, kiedy schudniemy, niejednokrotnie tak trudno jest utrzymać uzyskaną na nowo wagę?
  • Co powoduje, że mimo iż jemy mało, czasami nawet jak przysłowiowy wróbelek, nie udaje nam się zgubić nadmiaru kilogramów?
  • Dlaczego występuje efekt jo-jo i bardzo szybko wracamy do poprzedniej wagi, a nawet staje się ona większa?

Odpowiedź na te pytania istnieje i składa się z kilku podpunktów:

1. U osób stosujących różne diety polegające na obniżeniu ilości kalorii w pożywieniu, nie jadaniu pewnych pokarmów, spożywaniu przez jakiś czas tylko jednorodnego pożywienia itp. następuje fizjologiczna reakcja spowolnienia tempa metabolizmu. Po pewnym czasie, kiedy organizm nie dostaje odpowiednich składników potrzebnych mu do życia (np. za mało tłuszczów, witamin, białek), zaczyna mu się wydawać, że właśnie nadszedł czas głodu. Spowalnia więc swoją przemianę materii tak, by dostosować się do nowych, mniejszych porcji kalorii. Włosy zaczynają się kruszyć, wypadają, skóra staje się przesuszona, paznokcie łamliwe, ale nie chudniemy, za to wydatek energetyczny organizmu się zmniejsza.

2. Prawdopodobnie, u osób z nadwagą brunatna tkanka tłuszczowa jest w stanie uśpienia (zawiera małą liczbę mitochondriów), jest jej mało lub coś zakłóca rozkazy płynące z mózgu, dotyczące uruchomienia spalania nadmiaru kalorii.

3. Organizm jest zatruwany przez sztuczne substancje, dostarczane mu wraz z jedzeniem i odkłada je. Owe sztuczne substancje nie tylko nie pomagają w zrzuceniu wagi, ale wręcz uniemożliwiają spalanie tłuszczu przez organizm (czy przyjmujesz sztuczne witaminy? – może to także przyczynić się do Twojej nadwagi i zaburzeń odczuwania prawdziwego głodu przez Ciebie).

4. Organizm nie dostaje wszystkich składników, które potrzebne mu są do prawidłowego funkcjonowania i optymalnej przemiany materii lub dostarczamy mu je w nieodpowiednich proporcjach.

5. System hormonalny oraz pewne układy Twojego organizmu (trawienny, wydalniczy, krwionośny) nie pracują harmonijnie i prawidłowo.

6. Zbyt duża ilość węglowodanów oczyszczonych w diecie powoduje tzw. pułapkę insulinową. Polega ona na tym, że gdy jemy cukry proste, oczyszczone węglowodany, nasz organizm, by usunąć nadmiar glukozy z krwi wytwarza insulinę. Im więcej wprowadzamy do diety cukrów prostych, tym więcej insuliny się wytwarza. W pewnym momencie mechanizm ten jest tak rozregulowany, że już mała ilość cukru we krwi powoduje wydzielanie insuliny. Dochodzi do tego, że insulina jest ciągle obecna we krwi i tym samym inna substancja, która przyczynia się do spalania tkanki tłuszczowej, tzw. glukagon, nie jest uwalniana. Dlatego odkładany jest tłuszcz. Istnieje jeszcze inne niebezpieczeństwo związane z jedzeniem cukrów prostych. Podczas ich spożywania w naszym mózgu zostają wydzielone pewne substancje, tzw. endorfiny, dzięki czemu czujemy radość i miłe podniecenie. Ponieważ te uczucia są bardzo przyjemne, chcemy znowu ich doświadczyć. Jemy następną porcję cukru. W końcu możemy tylko przeżywać przyjemność podczas spożywania słodyczy. Stały się one dla nas swoistym narkotykiem! Alkohol również jest cukrem!

7. Zakwaszenie organizmu to kolejna przyczyna otyłości. Najprościej mówiąc: jeżeli nie mamy w sobie równowagi kwasowo-zasadowej, w naszej krwi znajduje się wiele toksyn i zanieczyszczeń. By je usunąć, nasz organizm wykorzystuje wiele organów i narządów filtracyjnych (skóra, oddychanie, układ moczowy, wydalniczy itd.). Niestety, kiedy tych toksyn jest za dużo, wtedy trzeba je gdzieś zmagazynować. I właśnie takim świetnym magazynem jest biała tkanka tłuszczowa, mieszcząca się tuż pod skórą.

8. Istnieją pewne czynniki psychiczne, tzw. osobiste korzyści płynące z nadwagi. Jest to przyczyna podstawowa i najważniejsza. Podświadomie po prostu nie chcemy być szczupli.

Zwalcz swoje lęki i nawyki, które nie pozwalają Ci schudnąć, metodą opisaną w książce Kreatywne odchudzanie.

Diety niskotłuszczowe – czy na pewno są zdrowe?

Promowanie diety niskotłuszczowej jako „najzdrowszej ze wszystkich innych diet” może częściowo odpowiadać za stały wzrost zapadalności na choroby wątroby i pęcherzyka żółciowego wśród osób mieszkających w krajach rozwiniętych. Nadal twierdzi się, że produkty bogate w białko są bardzo ważne w rozwoju siły fizycznej i witalności. Tłuszcze natomiast określa się jako przyczynę wielu współczesnych chorób, w tym miażdżycy.

Zalety diety wegetariańskiej

Na początku dwudziestego wieku bardzo rzadko dochodziło do ataków serca. Od tamtej pory spożycie tłuszczu na głowę utrzymuje się niemal na takim samym poziomie. Konsumpcja białka od drugiej wojny światowej zwiększyła się najbardziej w zamożnych częściach świata. Nadmierne spożycie produktów białkowych w krajach uprzemysłowionych przyczynia się do bezprecedensowej liczby chorób krążenia i zgonów na skutek ataków serca. Te problemy zdrowotne występują niezwykle sporadycznie wśród grup etnicznych żywiących się głównie produktami wegetariańskimi. W raporcie wydanym przez Amerykańskie Towarzystwo Medyczne stwierdzono, że dzięki stosowaniu diety wegetariańskiej można zapobiec 97% wszystkich przypadków zakrzepicy prowadzącej do ataków serca.

Chociaż w produktach zbilansowanej diety wegetariańskiej mogą znajdować się większe ilości tłuszczów, nie wydają się one mieć jakiegokolwiek negatywnego wpływu na układ krążenia (chyba że, oczywiście, zostaną zanieczyszczone szkodliwymi kwasami tłuszczowymi trans). Spożywanie białka pochodzenia zwierzęcego powoduje natomiast twardnienie naczyń krwionośnych wątroby, co prowadzi do tworzenia się kamieni w przewodach żółciowych. Obecność tych kamieni powoduje z kolei zmniejszenie produkcji żółci w wątrobie. Przyczynia się to do osłabienia zdolności organizmu do trawienia tłuszczów. Lekarze mówią takim osobom, że z powodu niestrawności, potencjalnego przybierania na wadze i innych dolegliwości wynikających z ich stanu powinny one ograniczyć spożycie tłuszczów. Takie działanie uniemożliwia jednak pęcherzykowi żółciowemu całkowite usunięcie żółci, co prowadzi do jeszcze poważniejszych trudności w trawieniu tłuszczu. W końcu dochodzi do tego, że w organizmie brakuje potrzebnych mu niezbędnych tłuszczów i witamin w nich rozpuszczalnych. Na skutek tego wątroba zaczyna intensyfikować produkcję cholesterolu, przyczyniając się do tworzenia jeszcze większej liczby kamieni żółciowych.
Im mniej tłuszczu dociera do organizmu wraz z pożywieniem, tym gorzej. Ponieważ jednak tłuszcze nie mogą już być trawione we właściwy sposób, zaczyna się sytuacja tak zwanego zamkniętego koła, które w większości przypadków można przerwać jedynie poprzez usunięcie wszystkich kamieni z wątroby i pęcherzyka żółciowego, a następnie poprzez stopniowe zwiększanie spożycia tłuszczu do prawidłowego poziomu.

Jakie mleko powinniśmy pić?

Przykładowo: jedną z przyczyn tego zamkniętego koła może być mleko niskotłuszczowe. Mleko pełnotłuste, w swojej naturalnej postaci, zawiera odpowiednią ilość tłuszczów wymaganych do strawienia białek mleka. Bez tłuszczów zawartych w mleku jego białko pozostaje niestrawione. Kiedy z mleka usunie się większą część tłuszczu, pęcherzyk żółciowy nie jest odpowiednio stymulowany do uwalniania odpowiednich ilości żółci, niezbędnej w usprawnianiu trawienia zarówno białka mleka, jak i jego tłuszczów. Stąd też niewłaściwie strawione białka i tłuszcze zawarte w mleku dostają się do przewodu żołądkowo-jelitowego. Znaczna część białka ulega procesom gnilnym, zaś tłuszcze jełczeją. Prowadzi to do poważnego zatoru limfatycznego, na co często wskazują wzdęte brzuszki u małych dzieci karmionych mieszankami dla niemowląt. Takie dzieci cierpią na kolkę jelitową. Ich twarze nie są szczupłe, ale księżycowate, zaś rączki, nóżki i żołądek – wzdęte i obrzmiałe. Są podatne na przeziębienia i inne infekcje, mają problemy ze spaniem i na ogół dużo płaczą. Niestrawione mleko lub mieszanka mleczna mogą odpowiadać u bardzo małych dzieci za rozwój kamieni żółciowych w wątrobie. Nawet mleko pełnotłuste sprzedawane dzisiaj w sklepach ma zmniejszoną zawartość tłuszczu, co sprawia, że u większości ludzi mleko pozostaje niestrawione.

Więcej szokujących informacji o zdrowiu znajdziesz w książce Oczyszczanie wątroby i woreczka żółciowego.

Jak szybko schudnąć?

Jak dobrze byłoby znać odpowiedź na to pytanie. Nawet jeżeli stosujemy różne rodzaje diety likwidujące nadwagę i otyłość, np. diety niskotłuszczowe, nie zawsze osiągamy pożądane efekty. Czasem bywa tak, że waga najpierw spada na początku, a później mimo kontynuacji diety, nie gubimy żadnych kilogramów. Odchudzanie można zastąpić zdrowym odżywianiem, które pozwoli zmienić nasze nawyki na długo. Zapobiegniemy w ten sposób efektowi jo-jo. Jeżeli mamy alergię na niektóre produkty lub musimy wykluczyć wiele rzeczy z jadłospisu, skuteczną dietę może nam też ułożyć dietetyk, który uwzględni nasze indywidualne potrzeby, gusta żywieniowe i styl życia. Warto też skupić się na tym, by wysypiać się, unikać stresu i zajadania swoich problemów i różnych stanów emocjonalnych.

Autor: Andreas Moritz

 a
Czy wiesz, co mówi o Tobie zdjęcie profilowe na Facebooku?
Zapisz się na newsletter i odbierz darmowy artykuł. 
Chcę artykuł!
Zapisz się na newsletter!
Otrzymasz darmowy artykuł "Co mówi o nas zdjęcie na profilu Facebooka".
Zapisz mnie