choroby kuchnia minerały suplementy diety witaminy zdrowe odżywianie

Czy masz odpowiedni poziom wapnia w organizmie? Sprawdź to już dziś!

Dodane przez Redakcja

Obecnie wiele osób cierpi na niedobór wapnia, a liczba osób stale się powiększa. Pierwiastek ten w odpowiednim stężeniu nie tylko powoduje, że mamy mocne kości i żeby, ale również odpowiada za sprawne mięśnie, krzepliwość krwi, pogodny nastrój, odprężone nerwy i zdrowy sen. Poniższy test pomoże Ci ustalić, czy jesteś narażony na utratę wapnia z organizmu, a podane produkty oraz przepisy skutecznie uzupełnia jego niedobór.

Kontrola kości

Czy dbasz, by twoje kości były młode i wytrzymałe na złamania?

☐ Pijesz mało bogatych w wapń produktów mlecznych lub wody mineralnej?
☐ Jesz mało zielonych warzyw liściastych bogatych w witaminę K?
☐ Rzadko wychodzisz na słońce, aby wytwarzać witaminę D?
☐ Nie przyjmujesz dodatkowej witaminy D, mimo że masz ponad 65 lat?
☐ Nie uprawiasz żadnego sportu i mało się ruszasz?
☐ Palisz więcej niż paczkę papierosów dziennie?
☐ Pijesz więcej niż cztery filiżanki kawy dziennie (zwiększa to wydalanie wapnia)?
☐ Pijesz dużo alkoholu (zwiększa to wydalanie wapnia)?
☐ Spożywasz wiele produktów bogatych w fosfor, np. colę, kiełbasę, sery topione (zmniejsza to wchłanianie wapnia)?

Jeśli któryś z tych punktów dotyczy ciebie, powinieneś zmierzyć gęstość
swoich kości

☐ Masz zbyt mało testosteronu (mężczyźni) lub estrogenu (kobiety)?
☐ Zbyt wcześnie przeszłaś menopauzę?
☐ Stale bierzesz takie leki jak: kortyzon, hormony tarczycy, leki zawierające phenprocoumon, leki przeciwpadaczkowe, leki zobojętniające kwas żołądkowy mające w swoim składzie aluminium?
☐ Masz jedną z poniższych chorób: cukrzyca, zapalenie stawów, problemy z nerkami, przewlekłe choroby jelit?
☐ Nie możesz chodzić, mało się ruszasz lub stale leżysz w łóżku?
☐ Doznałaś już złamania kości po menopauzie?
☐ Twoi rodzice mieli osteoporozę lub złamania kości?
☐ W ostatnich latach twój wzrost się zmniejszył?
☐ Masz bóle pleców mimo wcześniejszego braku uszkodzeń krążków międzykręgowych?
☐ Masz powyżej 60 lat?

Produkty spożywcze bogate w wapń dla właściwego poziomu tego pierwiastka

Kapusta, brokuły i koper włoski mają dużo wapnia. Nasze doświadczenie: żaden człowiek nie idzie do supermarketu z zamiarem kupienia warzyw bogatych w wapń. Szybko byśmy się zniechęcili. To, czego potrzebujemy, to regularne, proste dostarczanie wapnia. Dlatego też listy z zestawieniem warzyw bogatych w wapń uważamy za bezsensowne. Najlepiej dostarczaj wapń z chudych produktów mlecznych. Wchłanianie wapnia następuje wtedy lepiej niż z tłustego mleka. Dlaczego? Tłuszcz upośledza wchłanianie wapnia w jelicie. W mleku zawarte są również witaminy i inne minerały. Jeśli nie tolerujesz laktozy lub masz po niej wzdęcia, sięgnij po jogurt. Dzięki bakteriom w nim zawartym jest on o wiele lepiej przyswajalny niż mleko, a do tego jest dobry dla jelita i układu odpornościowego.

Uwaga: ser i orzechy

Ser wprawdzie zawiera wapń, ale tuczy i zawiera wiele niezdrowego tłuszczu, który upośledza wchłanianie wapnia, oraz soli, która powoduje jego wydalanie. Za to orzechy mają dużo wapnia, potasu, magnezu, cynku, manganu oraz zdrowych tłuszczów. Orzechy zmniejszają ryzyko zawału serca o 30% i mimo zawartości tłuszczu nie tuczą, ponieważ sycą nas na długo. Codziennie powinieneś jeść kilka orzechów.

Dobre źródła magnezu (zawartość w 100 g)
Migdały, orzechy laskowe 250 mg
Bogata w wapń woda mineralna 200 mg
Mleko, jogurt, maślanka, kefir 120 mg
Twaróg 85 mg

Koktajle bogate w wapń
Picie mleka może być nudne. Codziennie przygotowuj sobie i swoim dzieciom owocowy koktajl mleczny. Dostarczysz organizmowi dużej ilości wapnia, minerałów, witamin i białka. Potrzebujesz do tego tylko blendera lub miksera.

Shake jogurtowo-bananowy
500 g chudego jogurtu, 1 banan, cukier waniliowy, cynamon (600 mg wapnia).

Słoneczny shake maślankowo-malinowy
500 g maślanki, 1 miska malin, cukier (600 mg wapnia).

Milkshake migdałowo-miodowy
Garść migdałów, likier migdałowy, 1 łyżka miodu, pół litra chudego mleka. Migdały mają dużo wapnia. Najpierw rozdrobnij je w blenderze. Dopiero potem dodaj mleko i miód (ok. 725 mg wapnia).

Zielona rozkosz
100 g ziół ogrodowych (natka pietruszki, szczypiorek, koper, rzeżucha), 500 g chudego jogurtu, sól jodowana, pieprz 1 cytryna. Zioła ogrodowe są bogate w wapń. Posiekaj je drobno. Wymieszaj z małą ilością jogurtu. Dopiero potem dodaj cytrynę oraz resztę jogurtu (ok. 700 mg wapnia).

Jogurtowe lassie z mango i kokosem
W blenderze zmieszaj mango, brązowy cukier lub słodzik, cukier waniliowy i 100 ml mleka kokosowego. Zetrzyj skórkę z niepryskanej cytryny. Krótko zmiksuj z 500 ml jogurtu (ok. 700 mg wapnia).

Autor: Andreas Jopp

Informacje na temat stosowania wapnia, a także innych pierwiastków i ich wpływ na zdrowie znajdują się w publikacji autorstwa Andreasa Joppa Minerały niezbędne w codziennej diecie. Przywróć zdrowie, wzmocnij swój organizm i popraw nastrój

Zapisz się na newsletter!
Otrzymasz darmowy artykuł "Co mówi o nas zdjęcie na profilu Facebooka".
Zapisz mnie
close-link