choroby Dieta zdrowe odżywianie Zdrowie

Znaczenie kwasów tłuszczowych omega-3 i 6 w leczeniu chorób przewlekłych

kwasy tłuszczowe omega-3 i 6
Dodane przez Janusz Nawrocki

O roli kwasów tłuszczowych omega-3 dla naszego organizmu powstało wiele badań. Okazuje się, że są one potrzebne każdej komórce. Stanowią ważny budulec błon komórkowych, tkanki mózgowej i biorą też udział w syntetyzowaniu neuroprzekaźników i hormonów.
Są wielonienasyconymi kwasami tłuszczowymi, których ostatnie wiązanie podwójne w łańcuchu węglowym znajduje się przy trzecim od końca atomie węgla i dlatego nazywane zostały omega-3.

Należą do nich: kwas α-linolenowy (ALA), kwas eikozapentaenowy (EPA), kwas dokozaheksaenowy (DHA). Z uwagi na ich wielkie znaczenia dla naszego zdrowia nazwane zostały niezbędnymi nienasyconymi kwasami tłuszczowych (NNKT). Oprócz kwasów tłuszczowych omega-3 występują kwasy tłuszczowe omega-6 – zarówno jedne, jak i drugie są ważnym składnikiem błon komórkowych. Ich obecność w odpowiedniej proporcji jest niezbędna do odbudowy uszkodzonych błon komórkowych, co ma bardzo istotne znaczenie w leczeniu chorób nowotworowych.

Właściwości kwasów tłuszczowych omega-3

  • poprawiają krążenie mózgowe i usprawniają prace neuroprzekaźników
  • mają właściwości przeciwnowotworowe (zwłaszcza w przypadku raka piersi, okrężnicy i prostaty)
  • spowalniają starzenie się komórek
  • obniżają poziom trójglicerydów
  • zmniejszają ryzyko wtórnych i pierwotnych zawałów serca
  • zabezpieczają przed powstawaniem złogów miażdżycowych
  • regulują pracę serca
  • są pomocne przy małopłytkowości
  • stabilizują ciśnienie krwi
  • stabilizują poziom cholesterolu i trójglicerydów
  • są pomocne w reumatoidalnym zapaleniu stawów
  • pomagają przy młodzieńczym idiopatycznym zapaleniu stawów
  • mają także korzystny wpływ na funkcję poznawczą
  • leczą depresję
  • pomagają złagodzić agresywne zachowania u dzieci.

Nasz organizm ma zdolności do syntetyzowania prawie wszystkich kwasów tłuszczowych, oprócz dwóch: kwasu linolenowego (LA) należącego do grupy omega-6 i alfa-linolenowego (ALA) należącego do grupy omega-3. Nazwano je niezbędne nienasycone kwasy tłuszczowe (NNKT) i powinny być dostarczane w pożywieniu. Są one niezbędnymi czynnikami funkcjonowania i rozwoju organizmu i formą wyjściową do wytwarzania innych kwasów tłuszczowych. Z uwagi na bardzo ograniczoną przemianę tych kwasów do kwasów EPA i DHA należących do grupy kwasów omega-3 należy je podawać w pożywieniu. Naturalnym źródłem tych kwasów są ryby morskie, takie jak łososie, makrele, śledzie i sardynki, oraz owoce morza.

Proporcje kwasów tłuszczowych

Ważna jest odpowiednia proporcja kwasów tłuszczowych omega-3 i omega-6 w diecie. Kwasy omega-6 (a zwłaszcza kwas arachidonowy) ułatwiają produkcję prostaglandyn, czyli hormonów prozapalnych. Z kolei kwasy omega-3 działają hamująco na stan zapalny, gdyż w organizmie konkurują z kwasami omega-6, zmniejszając ich stężenie w tkankach oraz ograniczając ich reakcje z enzymami. Idealna proporcja to 1:1, ale dopuszczalna jest 3:1, czyli na trzy części omega-6 przypada jedna część omega-3.

Więcej informacji dotyczących wpływu diety na leczenie oraz profilaktykę antynowotworową znajdziesz w książce „Czego nie powie Ci lekarz o chorobach nowotworowych” autorstwa Bożeny Przyjemskiej.

 a
Czy wiesz, co mówi o Tobie zdjęcie profilowe na Facebooku?
Zapisz się na newsletter i odbierz darmowy artykuł. 
Chcę artykuł!
close-link
Zapisz się na newsletter!
Otrzymasz darmowy artykuł "Co mówi o nas zdjęcie na profilu Facebooka".
Zapisz mnie
close-link