Dieta dieta ketogeniczna zdrowe odżywianie Zdrowie

Jak utrzymać w zdrowiu naczynia krwionośne?

naczynia krwionośne
Dodane przez Janusz Nawrocki

Choroby układu krążenia są obecnie uznawane za jednego z największych zabójców współczesnego człowieka. Są równie groźne jak nowotwory, a od raka różni je głównie to, że doskonale poznano i przebadano mechanizm ich powstawania. Czemu więc nie miałbyś skorzystać z odkryć naukowców, którzy podpowiadają co i jak jeść, by utrzymać zdrowe serce i naczynia krwionośne?

Andreas Jopp ujawnia błąd w dotychczasowym rozumowaniu lekarzy i dietetyków. Przez lata wmawiano nam, że tłuszcze są złe i powinny być eliminowane z diety każdego, kto dba o swoje zdrowie. Przekrzykiwano się argumentami, które nie znajdowały pokrycia w rzeczywistości, i które runęły jak domek z kart w momencie, gdy wzrosła świadomość zdrowotna wśród ludzi. Ta książka pozwala spojrzeć na tematykę odżywiania bez uprzedzeń i narosłych przez dziesięciolecia mitów.

Smażone nie musi być złe!

Jedno z najczęściej zadawanych pytań dotyczących oliwy z oliwek brzmi: czy można ją stosować do smażenia? Odpowiedź brzmi tak, oliwa z oliwek także w wysokich temperaturach pozostaje stabilna, nie pali się ani nie brązowieje jak wielokrotnie nienasycone tłuszcze, których w ogóle nie powinno się stosować do smażenia. Właśnie dlatego oliwa z oliwek doskonale nadaje się do smażenia.
Oliwę z oliwek przechowuje się w ciemnych szklanych butelkach, w chłodnym miejscu do dwóch lat, gdyż później zaczyna jełczeć. Proste nienasycone tłuszcze oliwy z oliwek nie oksydują tak szybko poprzez działanie światła i ciepła jak wielokrotnie nienasycone oleje roślinne. Wielokrotnie nienasycone tłuszcze takie jak olej słonecznikowy już po kilku tygodniach przechowywania, a nieraz natychmiast po podgrzaniu jełczeją.
Powolne oksydowanie prostych nienasyconych tłuszczów jest ważne dla utrzymania żył w zdrowiu. Tylko oksydowane tłuszcze przyklejają się do wewnętrznych ścianek żył i je zapychają.

Jak tłuszcze dostają się do żył?

Tłuszcze we krwi transportowane są w organizmie przez 240 000 kilometrów małych i dużych naczyń krwionośnych do komórek. Potrzebne do tego są substancje pośredniczące w transporcie jak na przykład LDL, który zawiera prawie 3800 małych kwasów tłuszczowych. Podczas transportu tłuszcze te bardzo łatwo oksydują poprzez działanie wolnych rodników. Przeciwdziałać temu może witamina E. Przede wszystkim chroni ona nienasycone kwasy tłuszczowe przed oksydacją, gdyż wychwytuje wolne rodniki. Im więcej witaminy E, tym lepsza ochrona przed działaniem wolnych rodników8. Im więcej spożywamy nienasyconych tłuszczów, tym wyższe jest zapotrzebowanie na witaminę E. Codzienna dawka 100 mg witaminy E zmniejsza ryzyko wystąpienia śmiertelnego zawału serca.
Kiedy część tłuszczów LDL zaczyna oksydować (jełczeje), to tak zwane komórki żerne próbują zniszczyć oksydujące cząstki, aby nie mogły one zostać przytwierdzone do ścianek żył. Tak przynajmniej powinno to wyglądać, jednak przy wysokim ciśnieniu krwi i niskim poziomie witaminy E w organizmie komórki żerne nie są w stanie usunąć z nich tych cząstek. Może być nawet jeszcze gorzej: w przypadku gdy komórki żerne zawierają w sobie duże ilości tłuszczu, wtedy same także odkładają się we wnętrzu żył. Wskutek tego w zdrowych żyłach powstają pierwsze złogi tłuszczowe, co wyraźnie widać na rysunku przedstawionym na stronie 52. W dużym uproszczeniu można powiedzieć, że do tych złogów przyklejają się inne substancje i tym samym dochodzi do tak zwanego zwapnienia żył, które stopniowo zapycha cały układ transportujący i sprawia, że zaczyna się on przedwcześnie starzeć.

Proste tłuszcze nienasycone są korzystniejsze dla naczyń krwionośnych

Sami możemy określić, jaki będzie skład 3800 małych kwasów tłuszczowych transportujących tłuszcz do krwi. W zależności od tego, jaki rodzaj tłuszczu spożywamy, skład ten będzie inny. Bardzo podatne na oksydację są wielokrotnie nienasycone tłuszcze takie jak olej słonecznikowy, olej kukurydziany, olej z ostu. Mniej podatne na oksydacje są proste nienasycone tłuszcze takie jak oliwa z oliwek, olej rzepakowy lub olej z awokado. Warto rozważyć zmianę oleju, bowiem im więcej nienasyconych tłuszczów będziemy spożywać, tym tłuszcze LDL bardziej bezpiecznie będą mogły transportować swoją zawartość bez procesu oksydacji do naczyń krwionośnych.

Więcej faktów na temat tłuszczów znajduje się w książce Andreasa Joppa zatytułowanej „Zdrowe tłuszcze, dobre białka”. Sprawdź również, jakie zdrowe tłuszcze możesz wprowadzić do swojej diety.

 a
Czy wiesz, co mówi o Tobie zdjęcie profilowe na Facebooku?
Zapisz się na newsletter i odbierz darmowy artykuł. 
Chcę artykuł!
close-link
Zapisz się na newsletter!
Otrzymasz darmowy artykuł "Co mówi o nas zdjęcie na profilu Facebooka".
Zapisz mnie
close-link