chi-kung Terapie

HUI-CHUN-GONG – ćwiczenia powrotu wiosny

Qi–gong
Dodane przez Janusz Nawrocki

Największa tajemnica długowieczności cesarzy chińskich wreszcie dostępna dla każdego! Nam, ludziom Zachodu, trudno uwierzyć, że tak proste ruchy mogą mieć trwały wpływ na dobre samopoczucie i zdrowie. Tajemnica tkwi w przepływie energii. Chińczycy wiele wieków temu odkryli, że powolne ruchy i wewnętrzna koncentracja odblokowują i regenerują energię w poszczególnych obszarach ludzkiego ciała. Energię chi możesz także uzupełniać, przytulając się do drzewa.

Hui–chun i Qi–gong

Temu właśnie służy Hui–chun–gon lub też Qi–gong – rodzaj terapii oddechowo-ruchowej. Qi (nazywane też chi), słowo oznaczające energię, ma w chińskiej tradycji szczególne znaczenie. Bez qi nie byłoby życia. Qi to witalna prasiła, która pulsuje w całym kosmosie. Gdy qi zostaje zablokowana, powstają choroby. Gdy qi zanika, pod drzwiami stoi śmierć…

Jak nauczyć się qi-gong?

Qi-gong można stosować do leczenia i zapobiegania chorobom oraz wzmocnienia ogólnego zdrowia. Dzięki ćwiczeniom przedłużysz też swoje życie i opóźnisz procesy starzenia. Istnieje wiele sposobów wykonywania ćwiczeń chi-kung. Powinieneś wybrać dla siebie te z nich, które będą działać w Twoim przypadku. Najlepiej, abyś nie trzymał się jednego źródła wiedzy – np. wybranej książki lub nauczyciela. Przyjmuj naukę płynącą od wielu osób, dzięki czemu poznasz różne style i system chi-kung. Otwierając się na wiele możliwości, przejmiesz kontrolę nad zapasem energii w Twoim ciele.

Cesarz boski – a śmiertelny…

W Chinach, przed wiekami, lud traktował cesarzy jak bogów, a oni sami uważali się za synów nieba. Niestety, mimo mocnej wiary w wyższość nad maluczkimi, cesarzowie umierali. I to średnio w wieku 60 lat.
W wielkim cesarstwie chińskim był klasztor Huashan, w którym mnisi poświęcali się studiom daoistycznym i medytacji. I nie byłoby w tym nic szczególnego, gdyby nie fakt, że wszyscy osiągali wiek około 120 lat, zachowując sprawność fizyczną i umysłową! Kiedy ówcześnie panujący cesarz usłyszał o fenomenie, ściągnął mnichów na swój dwór, aby poznać tajemnicę młodości. Święci mężowie wyznali, że podczas wielu godzin medytacji odkryli w ciele istnienie kanałów energetycznych, dzięki którym człowiek przyjmuje energię z nieba i ziemi. Następnie opracowali proste ruchy, które pozwalają świadomie napełnić nią ciało.
Cesarz nakazał mnichom, by nauczyli go tej sztuki, jednak pod groźbą kary zabronił przekazywania wiedzy innym. Dopiero w XX wieku, Bian Zhizhong, jeden z ostatnich uczniów klasztoru Huashan, zdecydował się ujawnić światu tajemnicę ruchów Qi-gong. Koniecznie chciał uratować drogocenny skarb tradycji chińskiej przed zapomnieniem. Na nasze szczęście. Obecnie każdy, kto chce, może za pomocą prostych ćwiczeń wypracować sobie zdrowie i świeżość umysłu.

Poznaj tajniki aktywnej medytacji Tai Chi z książki Tai Chi Mistrzów. Chińska sztuka zdrowia, relaksu i harmonii.

Energia płynie

Najstarsze źródła pisane mówiące o ćwiczeniach Qi-gong mają cztery tysiące lat! Przez ten czas ćwiczenia były modyfikowane i ulepszane. Najdziwniejsze jest to, że nie wymagają żadnej siły ani napięcia woli. Główna zasada brzmi: uwaga i energia ma się skupiać wyłącznie na obszarze xia-dan. A strefa xia–dan to po prostu ośrodek energetyczny znajdujący się w podbrzuszu, obejmujący narządy i gruczoły płciowe.
Samo wyrażenie xia–dan zostało stworzone przez mnichów z klasztoru Huashan i jest w zasadzie synonimem współczesnego pojęcia systemu endokrynnego (odpowiadającego za funkcjonowanie gospodarki hormonalnej). Podczas wykonywania ćwiczeń energia gromadzi się w tym ośrodku i pobudza wydzielanie substancji chemicznych – hormonów o działaniu odmładzającym. A systemy gruczołów, jeden po drugim, regenerują się.
I tak oto ćwiczenia cesarzy chińskich, jeszcze do niedawna zarezerwowane tylko dla dworu i niewielkiej liczby wtajemniczonych mnichów, mogą nam pomóc w spowolnieniu procesów starzenia się.

Ćwiczenie otwierające

To ćwiczenie przygotuje Cię do następnych, zharmonizuje oddech i zrównoważy układ nerwowy. Pamiętaj – głęboki oddech dotlenia i oczyszcza płuca, dzięki czemu znika zmęczenie i wyczerpanie. Całe ciało wyciąga się, czekając na przyjęcie energii powietrza i ziemi.

  1. Stań prosto ze złączonymi nogami tak, aby kostki lekko się dotykały. Rozluźnione ręce powinny w naturalny sposób zwisać wzdłuż ciała. Rozluźnione są również dłonie, palce nieco otwarte – w żadnym wypadku wyprostowane ani tym bardziej zaciśnięte w pięść. Spojrzenie skieruj przed siebie. Uśmiechnij się w poczuciu młodości i świeżości.
  2. Teraz równocześnie podnieś obie ręce, aż nad głowę. Zrób przy tym powolny wdech i wraz z ruchem rąk w górę, mocno wypchnij do przodu klatkę piersiową.
    Podczas tego ruchu unieś się i stań na podbiciu palców stóp. Ćwiczenie wykonuj bardzo powoli. Gdy ręce spotkają się nad głową, złóż dłonie i mocno się wyciągnij.
  3. Teraz wykonaj powolny wydech, jednocześnie opuszczając przed twarzą złożone dłonie. Kiedy czubki palców znajdą się na wysokości nosa, wydech powinien się zakończyć. Pozostaw dłonie przez chwilę w tej pozycji i powoli wciągnij powietrze.
  4. Przy kolejnym wydechu rozdziel dłonie i opuść je do pozycji wyjściowej, tzn. rozluźnione ręce znowu wiszą wzdłuż ciała.

Ćwiczenie powtórz osiem razy.

Chińska terapia ruchowa

Zasady dotyczące chińskiej terapii ruchowej:

  • Ruchy są powolne – poruszaj się jakby w zwolnionym tempie.
  • Oddech pozostaje naturalny. Najlepiej obserwuj oddech i dopasuj do niego swoje ruchy. Ale nie na odwrót – oddech do ruchów.
  • Ćwiczenia wykonuj bez wysiłku.
  • Skupiaj uwagę na obszarze xia-dan, znajdującym się w podbrzuszu.
  • Zwróć uwagę na to, że ciało jest całkowicie wyprostowane tylko podczas wyciągania się. W pozycji spoczynku kolana są rozluźnione i leciutko ugięte. Plecy pozostają proste, a kość ogonowa wypchnięta do przodu.

Poznaj 88 łatwych i łagodnych ćwiczeń przeznaczonych dla każdego – niezależnie od wieku, płci czy stanu zdrowia – sięgnij po książkę Stevena Cardozy Chińskie ćwiczenia uzdrawiające. Klucz do witalności i długowieczności.

Źródło: czasopismo „Gwiazdy mówią”

 a
Czy wiesz, co mówi o Tobie zdjęcie profilowe na Facebooku?
Zapisz się na newsletter i odbierz darmowy artykuł. 
Chcę artykuł!
close-link
Zapisz się na newsletter!
Otrzymasz darmowy artykuł "Co mówi o nas zdjęcie na profilu Facebooka".
Zapisz mnie
close-link